Saturday, December 26, 2009

Lefthanders of the world,unite!!




Hari 13 Ogos setiap tahun,hari ini diisytiharkan sebagai Hari Kidal Sedunia,Namun, tidak bererti aku pun turut sama meraikan hari tangan kiri sedunia tersebut. Itu budaya Barat, biarkan mereka sahaja yang menyambutnya..dianggarkan 10 peratus dari keseluruhan penduduk dunia adalah kidal.Ini bermakna 700 juta manusia diseluruh dunia menggunakan tangan kiri sebagai tangan utama mereka.nak tau lebeih lanjut tengok kat wikipedia...

Walaupun kini dianggarkan 700 juta penduduk dunia adalah kidal,namun diskrimikasi terhadap kami masih lagi jelas.Mereka menggunakan adat,agama dan sebagainya untuk terus menafikan kewujudan kami.Di sekolah-sekolah,masih terdapat lagi guru-guru menyebat tangan pelajar kidal untuk belajar menulis.Peralatan untuk tangan kidal dijual dengan harga yang sangat mahal.Tangan kiri dianggap kotor dalam pelbagai fahaman.Tangan kiri dipanggil bahasa-bahasa yang menjijikkan seperti "sinistro" dalam bahasa Itali(berbunyi seperti sinister),Ciotog dalam bahasa Irish bermaksud "awkward",Gauche dalam bahasa Perancis bermaksud "maladroit",dan sebagainya.

walaupun orang kidal sering dilabel dengan stigma yang negatif, dikatakan ada satu kelebihan yang mereka miliki iaitu ciri kepimpinan, ops, ini bukan aku cakap, tapi dalam kajian yang aku baca ler kat google search… antaranya termasuklah Alexander The Great, Julius Caesar, Napoleon Bonaparte, Bill Clinton, George Bush, Ronald Reagen, John Kennedy, Lee Hsien Loong dll. Malah Barrack Obama pun kidal. Man Kidal apatah lagi kan.

ni list yang aku jumpa kat wikipedia:

Berikut adalah daftar orang kidal terkenal:

* Albert Einstein
* Harry S. Truman
* Ronald Reagan
* Bill Clinton
* Barack Obama
* Bill Gates
* Leonardo Da Vinci
* Babe Ruth
* Napoleon Bonaparte
* Marie Curie
* Jimi Hendrix
* Tony Iommi(Black Sabbath)
* Dominic Howard (Muse)
* Ringo Starr (Beatles)
* Zacky Vengeance
* Phil Collins (Genesis)
* Tom Cruise
* Lord Baden-Powell (founder gerakan Pramuka)
* Julia Roberts
* Tom Cruise
* Slyvester Stallone
* Bruce Willis
* Keanu Reeves
* Michelangelo
* Raphael
* Robert DeNiro
* Angelina Jolie
* Marilyn Monroe
* Charlie Chaplin
* Noel Gallagher (Oasis)
* Oscar DeLa Hoya
* Valentino Rossi
* Monica Seles
* Iker Casillas
* Petr Cech
* Lin Dan
* Julius Caesar
* Joan of Arc
* Alexander the Great
* Fidel Castro
* Nicole Kidman
* Lionel Messi
* John McCartney (Beatles)
* Victoria dari Britania Raya
* aku la..Badrole Hasker..haha..
* Kurt Cobain, vokalis dan gitaris grup musik Nirvana

Nota Kaki Kiri: Berangan jugak hendak menulis dengan tangan kanan. Alangkah bagusnya kalau penulis boleh menggunakan kedua-dua tangan untuk menulis...bole x???

No comments:

Post a Comment