Saturday, December 26, 2009

Aku seorAng KIdal...



aku tak tahu sama ada kengkawan aku sedar atau tidak yang aku ni KIDAL or LEFTHANDED,Serius tak tahu apa itu kidal?? Sila tanya pakcik Google ya.actually, i'm a left-hander person di tahap tertinggi or super gaban la sehinggakan kekadang aku rasa tangan kanan aku macam tak berfungsi je kerana aku jarang guna guna tangan kanan ni...huhuhu

‘kesengsaraan’(bole ke guna ayat ni??) aku bermula sejak aku di tadika lagi(pehh rindu lak kawan2 tadika..mana korang ark??lebey2 fatehah nabila tu..my first love tu) time ini aku tak tahu menulis huruf S dan angka 2 dengan betul…aku akan tulis S jadi 2 dan 2 jadi S...pecah lombang..kih3..

seingat-ingat aku masa darjah 2 baru masalah itu dapat di atasi,Alhamdulillah.. Satu lagi masalah orang kidal macam aku ini ialah corak tulisan..ALLAH S.W.T jer yang tau...

aku akui tulisan aku dan kebanyakan orang kidal ni tak cantik,macam-macam kata yang dilontarkan kepada aku..aku ingat lagi kawan sekolah aku pernah berkata"tu la tulis lagi tangan @^&#,kan dah tulisan macam @*#% . macam biasalah, orang akan kutuk tulisan kami jadi begitu sebab guna tangan @#*%...saborr je la...

tapi korang kena faham, masalah sering terjadi kerana apabila menulis, tangan individu kidal sering terkena pada tulisan..

malah, pandangan terhadap apa yang ditulis juga terhalang oleh tangan, masalah ini tidak dihadapi individu kanan kerana korang menulis dari kiri ke kanan dan tangan tidak terkena pada tulisan..bertuahkan korang??


Bila kita menggunakan tangan kiri nie, banyak kesukaran yang kita hadapi tau...terutamanya time kat sekolah..waktu nak menulis atas meja, mesti siku tertempis siku kawan yang ada kat sebelah kiri..kesian kat kawan tu, tulisan dia terus jadi herot dan comot..terseksa gilakk...kalau sume dalam kelas tu left-handed xpe..ini tak, majoritinye guna tangan kanan..even kat U pun still alami masalah yang sama..
antara masalah lain yang dihadapi oleh orang kidal macam aku ini apabila menggunakan pengasah pensil (kerana kedudukan mata pisau), membuka pintu khususnya jika tombol pintu berbentuk tangkai, menggunakan alat pembuka tin dan botol, menggunakan pembaris, garpu yang ada mata pisau (garpu kecil biasanya digunakan untuk sajian manisan) dan pisau kek (jenis lama yang ada pemotong pada belah kiri)



pic atas ni salah satu contoh barangan tuk orang kidal..ader saper nak bagi gift kat aku x???hehe..plez3..
so...gitu lah serba sedikit cite pasal kidal.... kengkadang memang ade yang xsuka. Contohnya mcm aku, time aku makan nasi dengan tangan, i will use my right hand..but bile guna sudu or garfu or pisau...mesti akan guna tangan kiri, so ade la yang tak suka dengan cara aku tue... tapi aku nak wat camne, nak belajar guna tangan kanan untuk buat sume tue agak susah..memandangkan umur sudah agak dewasa ni(dewasa kah)..uhuk!! da keras da nak belajar menda baru ni..kalo guna tangan kanan untuk makan especially guna garfu and sudu, sure 3 jam pun belum tentu abis makanan tue...tambah-tambah plak makanan tu jenis mee@bihun dan yang berkuah...huh...agak mentensionkan... jadiknye, saye bersyukur atas ape yang saye ade... yang penting orang yang hidup dengan saye boleh terima diri saye seadanya....yeah!!!!!


PS:aku seorang kidal... jangan pelik kalau aku amik barang guna tgn kidal...
aku bkn x sopan.... aku cuma kidal...

No comments:

Post a Comment